Connect with us

DOSSIER

Libri i ish-hetuesit të diktaturës për treshen…

Nga Qemal Lame

Pjesë nga libri “Miq dhe armiq”

Ramiz Alia thekson mendimin e tij për bashkëpunimin armiqësor midis Mehmet Shehut dhe Kadri Hazbiut. Në komentin që bën për letrën, Ramiz Alia vazhdon arsyetimin e tij me zbulimin e bashkëpunimit midis Mehmet Shehut dhe Kadri Hazbiut, mendime që u bënë bazë e akuzave politike dhe ligjore penale në hetuesi dhe në gjykatë. Për këtë qëllim Ramizi thekson se, duke pasur parasysh edhe zhvillimet e mëvonshme, sidomos pasi Kadri Hazbiu rezultoi se ishte bashkëpunëtor i Mehmet Shehut, duket se “këshillat” e fundit të Mehmetit synonin “ruajtjen” e Kadriut.

“Nuk dua të komentoj këto “rekomandime”, por duke pasur parasysh edhe zhvillimet e mëvonshme, sidomos pasi K. Hazbiu rezultoi se ishte bashkëpunëtor i M. Shehut, duket se “këshillat” e fundit të Mehmetit synonin “ruajtjen” e Kadriut. Kritikat e Mehmet Shehut shfrytëzohen edhe për t’u tërhequr vëmendja dhe referuar në qëndrimet liberale të Ramizit, që do të vlenin për të ruajtur figurën e tij edhe në të ardhmen. Ramiz Alia komenton akuzat që Mehmet Shehu ka bërë ndaj tij për etiketimet si liberal, revizionist potencial. Këto janë përdorur edhe në disa deklarime të tjera, ku ai hedh me kujdes edhe idenë se ka qenë në rrezik për jetën e tij në kohën e diskutimit të liberalizmit në art dhe në kulturë, të cilat ishin në funksionin e tij si sekretar i Komitetit Qendror.

“Për sa i përket personit tim, Shehu përsëriste me një etiketim të ri, akuzën e vjetër si liberal e drejtues i grupit që u dënua në plenumin IV të KQ të partisë. Përkrah emrit tim vinte edhe atë të F. Çamit, që e vlerësonte njëlloj, revizionist potencial?! Pa dyshim këto ishin fiksacionet e Mehmetit, por… pa dyshim edhe “intriga” e tij e fundit. Intriga e Mehmetit pretendohet nga Ramizi se nuk ka pasur efekte tek Enveri dhe letra është arkivuar.

“Letra e Mehmetit qysh atë ditë i është lexuar Byrosë Politike nga Enveri dhe është arkivuar. A pati ndonjë efekt kritika e Mehmetit tek Enveri? Nuk kam biseduar me Enverin konkretisht për këtë gjë, por po përmend këtu dy momente nga të cilat mund të konkludohet se Enveri nuk u ndikua nga ajo “intrigë”.

Ramiz Alia ka theksuar mendimin e tij, se letrën e ka shkruar Mehmet Shehu me dorën e tij, me vullnetin e tij të lirë. Për të sqaruar origjinalitetin dhe autorësinë për letrën, prej tij vihet në dukje se: “Edhe letra që ka lënë Mehmeti, e shkruar me dorën e tij, me vullnetin e tij të lirë (Mehmeti nuk ishte njeri që ndokush në çfarëdo situate mund t’i diktonte çfarë të shkruante) vërteton pa asnjë dyshim se Shehu ka kryer vetëvrasje.”

Analiza e shpjegimeve të Ramiz Alisë për Mehmet Shehun kërkon të njihen edhe dallimet kryesore midis këtyre dy rivalëve me pretendime si pasardhës të Enverit. Karakteret e personalitetit të tyre, temperamentet individuale dhe mënyra e reflektimit dhe qëndrimeve në marrëdhëniet me të tretët dhe me shoqërinë në tërësi kanë qenë të njohura. Dalloheshin dhe kishin krijuar figurat e tyre me qëndrimet, reagimet dhe komunikimet në format e shfaqjes së mendimit dhe të etikës diametralisht të kundërt në krahasim me njëri-tjetrin dhe për njëri-tjetrin. Alia njihej se nuk ishte tip konfliktual dhe u shmangej ballafaqimeve direkte, polemikave dhe diskutimeve të rëndësishme.

Ndërsa Shehu reagonte në çast, shumë impulsiv dhe këmbëngulte në mendimet e tij dhe polemikat për ide dhe qëndrime të caktuara, të cilat i mbronte me forcë dhe shpesh me zë të lartë që nënkuptonte shpesh frikë dhe në disa raste arrogancë prej tij. Alia nuk dallohej se kishte prirje për të imponuar mendimet e tij, reagonte me etikë, megjithëse shpesh me ironi, nuk preferonte të fyente apo ulte dinjitetin e tjetrit, nuk udhëhiqej nga ushtrimi i dhunës direkte ndaj personave apo grupeve masive. Megjithatë, duhet theksuar se kur mori pushtetin e forcoi tonin për ushtrimin e dhunës shtetërore dhe masave penale nga organet e drejtësisë.

Në ngjarjet që shoqëruan rënien e socializmit ai urdhëroi direkt dhunën masive ndaj demonstruesve, ngjarjeve në ambasadat e huaja, vrasjet në kufi etj. Në disa mbledhje të rëndësishme të forumeve të partisë kërkonte me çdo mjet që t‘u kundërvihej personave me ide që atij nuk i pëlqente t‘i dëgjonte të thuheshin për herë të parë nga të tjerët, të referohej në probleme të tjera të dorës së dytë, për të ulur vlerën e diskutimeve apo qëndrimeve të personave të caktuar etj. Shehu dihej se dallohej për përdorimin e forcës, të dhunës, të qëndrimeve të ashpra, shpesh të shfaqura edhe me arrogancë, të cilat njiheshin dhe toleroheshin nga të tjerët që e njihnin dhe bashkëpunonin që nga koha e Luftës Nacionalçlirimtare dhe gjatë kohës si ministër i Punëve të Brendshme dhe si kryeministër.

Në diskutimin e problemeve dhe marrjen e vendimeve vepronte energjikisht, këmbëngulte, dëshmonte pavarësi, kurajë, largpamësi etj. Ideologjikisht, të dy, Alia dhe Shehu, mbetën deri në fund të jetës së tyre komunistë me bindje staliniste. Në reformat e kontrolluara për fillimin e ndryshimit të sistemit socialist dhe lejimin e kalimit në parimet e ekonomisë së tregut dhe të orientimit për pranimin dhe futjen formale të normave ligjore dhe praktikës së ndërtimit dhe funksionimit të shtetit të së drejtës, Alia kërkonte mendime, përfshihej në diskutime, hidhte ide, por nuk insistonte dhe priste se si do të reagonte shumica.

Dëshironte të bëheshin ndryshime më shumë për arsye të politikës së jashtme, në interes të konsolidimit dhe ruajtjes së pozitave të tij, për të shmangur pasojat që ndodhën në vendet ish-socialiste me udhëheqësit e tyre politikë. Nuk vepronte me transparencë dhe linte me qëllim situata të pasqaruara dhe pa u marrë masa konkrete, për t‘iu shmangur deklarimeve direkt para popullit dhe opinionit publik ndërkombëtar. U kujdes me të gjitha mënyrat e fshehta për të ruajtur metodën e vjetër të ushtrimit të dhunës shtetërore nga Sigurimi i Shtetit, policia, hetuesia, prokuroria dhe gjykata etj. Shehu me njohuritë dhe përvojën e tij, megjithëse të shkurtër të jetesës në shtetet perëndimore, të kushteve të punës intensive dhe të nevojave që përballonte për problemet e zhvillimit ekonomik dhe shoqëror në drejtimin e qeverisë për më shumë se 25 vjet, kishte prirje për teknologjinë e lartë perëndimore.

Por nuk insistonte dhe nuk arrinte të merrte vendime pa u pranuar dhe miratuar më parë nga udhëheqja e Partisë së Punës, për shkak se i shmangej çdo keqkuptimi të mundshëm, diskutimi parimor me ide të ndryshme apo që binin në kundërshtim ose mund të kuptoheshin se linin shkak për dyshime dhe konfrontime direkte me parimet e vendosura nga Enver Hoxha. Prandaj, për çdo ide dhe masë parimore që mund të linte shkak për dyshime dhe komente të pakontrolluara, këshillohej, merrte mendimin e Enverit dhe pastaj vendoste.

Inteligjenca e Shehut ka qenë shumë më e dallueshme, të cilën e pranonte shpesh edhe vetë Alia që nga koha që janë njohur dhe derisa vdiq. Aftësitë e Shehut tërhiqnin vëmendjen në opinionin e përgjithshëm shoqëror, por që nuk guxohej të flitej hapur. Ato vlerësoheshin edhe në marrëdhëniet ndërkombëtare. Që në kohën e luftës janë bërë vlerësime më të mira për Shehun në raport me Hoxhën. Konkurrenca dhe pakënaqësia për aftësitë drejtuese shtetërore dhe partiake kanë qenë edhe një nga shkaqet që kanë ndikuar në marrjen e vendimit përfundimtar nga Hoxha për pasardhësin e tij pas vdekjes, duke e zëvendësuar atë me Alinë. Ramizi me aftësinë e tij arriti të fitojë besimin e Enverit, të ashpërsojë qëndrimin për eliminimin e Mehmetit dhe të realizojë qëllimin e tij si pasardhës.

Në ngjarjet që shoqëruan rënien e mitit të Mehmet Shehut dhe eliminimin e tij, si dhe në analizën e bërë nga Enver Hoxha në “Tablonë sinoptike …”, në gjithë kompleksin e ideimit dhe realizimit të saj me pasion, ashpërsi dhe deri me egërsi dhe paligjshmëri të intrigës politike për goditjen dhe eliminimin përfundimtar të grupit të fundit komplotist, evidentohen qartë edhe arsyet përse midis Mehmet Shehut dhe Ramiz Alisë ka pasur qëndrime të ndryshme, polemika, mosmarrëveshje të hershme dhe kundërvënie të hapura dhe të fshehta derisa ato morën artikulim të qartë kur u bë diferencimi i hapur dhe u mor vendimi nga vetë Enver Hoxha, i cili zgjodhi midis Shehut dhe Alisë dhe drejtoi masat drastike për eliminimin e Shehut që të kurorëzohej pa asnjë pengesë Alia.

Në luftën e ashpër për pushtetin kryesor, të zhvilluar kryesisht në mënyrë të fshehtë, duke u kamufluar qëllimet e vërteta në diskutimet dhe qëndrimet në veprimtarinë zyrtare të përditshme, të njohur dhe të hapur, sidomos në situatat e krijuara dhe në ngjarjet e ndodhura në vitin 1981, Alia arriti të bindë Hoxhën për vlerat e tij. Me mbështetjen direkte dhe demonstrative të hapur të Hoxhës dhe kushtet që u krijuan me diferencimin e qëndrimeve me Shehun, Alia u bë më i ashpër në qëndrimet dhe marrjen e masave kundër Shehut. Ramizi diti të reagojë me mjeshtëri duke shfrytëzuar situatën e inskenuar politike të krijuar pas fejesës së lejuar nga Mehmeti për djalin e tij.

Ndërsa Mehmeti, papritur u tregua më i butë seç pritej, nuk tregoi vendosmërinë dhe energjitë e njohura të reagimeve të tij, nuk vuri në dukje rreziqet dhe pasojat që ai priste ose mendonte se do të vinin. Nuk bëri asnjë përpjekje për përkrahje të hapur, apo për publikimin sado pak të mendimeve dhe qëndrimeve të tij. Çështjet diskutoheshin në dhomën e errët të selisë qendrore të diktaturës dhe ai iu nënshtrua gjendjes dhe pasojave që i kuptonte dhe i njihte mirë se do të vinin edhe për të, siç ishte vepruar edhe ndaj personave të tjerë të diskutuar dhe deklaruar armiq. Mehmeti kuptohet se nuk përdori aftësitë e tij, kaloi në pozicion kryesisht mbrojtës dhe linte të kuptohej që të mëshirohej e të mos ndëshkohej me rreptësi.

Qëndrimi i tij në zhvillimet dramatike të situatës së rënduar kundër tij lë të mendohet se Mehmeti kaloi në pasivitet, nuk tregoi durimin dhe shpresën e nevojshme për të luftuar dhe mbrojtur të ardhmen e tij e të familjes, për shkak se kuptoi dhe ndjeu realisht rrezikun e stuhisë së egërsisë së masave për eliminimin e tij, demonstrimin dhe kundërvënien e hapur në marrëdhëniet e përbashkëta dhe ato publike të distancimit, humbjes së besimit e të mbështetjes së Hoxhës. Mehmeti nuk ka pasur zgjidhje tjetër veç pritjes së ndëshkimit. Për kushtet e asaj kohe, kjo ka qenë mënyrë e detyrueshme dhe e imponuar. Nuk kishte asnjë mënyrë tjetër reagimi në një vend si Shqipëria, ku sundonte pushteti absolut i një personi, centralizimi i plotë i pushtetit dhe ekonomisë, kontrolli i gjithanshëm për çdo gjë dhe mbi këdo, izolimi nga bota e jashtme politikisht e ideologjikisht, me kufij të pakalueshëm etj. Pjesëtarë të familjes Shehu kanë deklaruar fillimisht në hetuesi dhe në vazhdimësi të njëjtin mendim për origjinalitetin e letrës, se është shkruar nga vetë Mehmet Shehu.

Mendimet e familjes së Mehmet Shehut për origjinalitetin e letrës janë të njëjta. Ato bazohen në thëniet e Fiqiretit. Fiqiret Shehu ka deklaruar gjatë kohës së internimit, në hetuesi e në gjykatë, se: “letrën e ka shkruar me dorën e tij vetë Mehmeti.” Skënder Shehu ka shpjeguar për përmbajtjen e letrës sipas thënieve të nënës së tij. Kështu, bën të ditur edhe publikisht: “Është diskutuar shumë historia e saj. Ju e dini që ka një letër dhe aty ka dy detaje tepër interesante. Para se të gjendej kjo letër, ne e kemi pyetur mamanë kur ishim në internim në Belsh, se çfarë mund të kishte shkruar ai. Ajo na ka thënë po ato gjëra që janë në letër, ndaj dhe kur u gjet letra pamë të njëjtat gjëra. Aty shkruhej për Ramizin, Kadriun, Foto Çamin…” Edhe në këtë deklarim nuk është sqaruar fakti se kur ka marrë dijeni Fiqireti, kur e ka parë vetë letrën, nëse e ka parë vetë dorëshkrimin, kur e ka lexuar etj.

Sqarimi i faktit nëse ajo menjëherë ditën kur mësoi për ngjarjen, në mëngjes, ka parë vetë direkt dhe menjëherë zarfin e pretenduar se ishte mbi komodinë, e ka marrë, e ka hapur, e ka lexuar, ka dijeni për përmbajtjen e letrës. Sqarimi nëse ajo ka dijeni direkte në kohën menjëherë pas ngjarjes së vdekjes, apo më vonë, pasi ka ardhur Kadri Hazbiu dhe ka marrë letrën pa u lexuar, do të sqaronte edhe dyshimin nëse ajo ka marrë dijeni më vonë për përmbajtjen e letrës, kush ia ka thënë etj. Ky sqarim merr rëndësi edhe për vetë rrethanat në të cilat janë zhvilluar ngjarjet. Shpjegimet e Fiqiretit kanë pasur rëndësi kryesore për të saktësuar se ku ka qenë më parë dhe gjatë kohës që u konstatua vdekja, veprimet e kryera pas këtij çasti, kushtet e mëvonshme ku u ndodhën ajo dhe familja e saj pas masave të internimit dhe vendosjes në Belsh, të arrestimit dhe dënimit të saj dhe të dy fëmijëve të tjerë, si dhe internimit të djalit të madh Skënder Shehu, bazuar në thëniet e nënës së tij, deklaron dhe argumenton se letra është origjinale dhe e shkruar nga Mehmeti: “Letra është shkruar nga ai dhe janë paraqitur ato që ne i dinim, që na tha mamaja, që duhej të jenë në letër, çka përjashton kategorikisht mundësinë e falsifikimit.

Mehmeti e dinte shumë mirë se ç’mendonte Enveri në ato kohë për të. Në të i thotë Enverit për autokritikën që ai ia quajti alibi, d.m.th. gënjeshtër. Mehmeti thotë edhe diçka tjetër në fund të letrës, “Të rroni ju, shoku Enver, të paktën sa të siguroni partinë”. Pra, kjo do të thoshte se nuk më ha meraku për ty. Por nëse supozojmë se letrën e ka bërë dikush tjetër, nuk do të shkruante këtë fjali…” Argumentimi që bën Skënder Shehu për këtë fjali nuk gjen shpjegim me qëndrimin e mbajtur në letër nga Mehmet Shehu, i cili në fakt përbetohet për besnikërinë e tij ndaj Enver Hoxhës, për mbrojtjen e marksizëmleninizmit, të partisë dhe vazhdimësisë së socializmit. Plotësisht i ndërgjegjshëm dhe i vendosur në bindjet e tij politike e ideologjike dhe në mbrojtje të politikës së partisë dhe të Enver Hoxhës, Mehmeti ka vënë në dukje duke theksuar rrezikshmërinë e devijimit dhe intrigave nga Kadri Hazbiu dhe të revizionizmit nga idetë e Ramiz Alisë dhe lidhjet e tyre me Bashkimin Sovjetik etj.

Vlerësimi i rëndësisë dhe i objektivitetit të letrës, si dhe i deklarimeve të familjarëve janë probleme që kërkojnë vëmendje dhe analizë të kujdesshme për vetë faktin se kanë rol parësor edhe në objektivitetin në tërësi të bazës së provave dhe të dhënave që kanë qenë objekt i hetimit, gjykimit dhe dënimit të tyre dhe të pjesëtarëve të tjerë të grupit komplotist. Deklarimet e Fiqiretit dhe fëmijëve të saj, duke u analizuar në gjerësinë e tyre edhe me ato të të pandehurve të tjerë, përbëjnë bazën për arritjen e përfundimeve të drejta për origjinalitetin e letrës. Normalisht, thëniet e Skënder Shehut, duke iu referuar besueshmërisë së mendimeve të nënës së tij, Fiqiret Shehut, kanë në përmbajtje ndikimin e besueshmërisë e të sinqeritetit të thënieve dhe të argumenteve që parashtrohen. Këto nuk mund të vihen në dyshim në kushtet që nuk ka të dhëna të tjera të kundërta.

Megjithatë, analiza e tyre e gjithanshme dhe nevoja për të thelluar kërkesën për objektivitet kushtëzohen edhe nga subjektiviteti dhe ndikimi i rrethanave në të cilat janë bërë të njohura dhe janë administruar edhe në dokumentet hetimore e gjyqësore. Fiqireti, Skënderi dhe Bashkimi kanë mbajtur qëndrim pendues dhe pa asnjë rezervë kanë dhënë shpjegime në hetuesi dhe në gjykatë. Qëndrimi i tyre pendues dhe bashkëpunues është vlerësuar si një rrethanë lehtësuese që është përmendur dhe argumentuar në aktakuzën e hetuesisë dhe në vendimin e gjykatës për t’i dënuar me heqje lirie dhe për t’i diferencuar nga dënimi kapital me vdekje, me pushkatim.

Fiqireti, Skënderi dhe Bashkimi nuk kanë shpjeguar konkretisht se cili ishte i pari që gjeti letrën, nëse është lexuar vetë menjëherë, pasi u konstatua se Mehmeti kishte vdekur, apo për përmbajtjen e kësaj letre është marrë dijeni më vonë, nëpërmjet personave të tjerë. Sqarimi i këtyre detajeve kushtëzohet me rolin dhe qëndrimin e Enver Hoxhës, Ramiz Alisë dhe Kadri Hazbiut. Ramizi ka shpjeguar se Enveri i tha Kadriut të shkojë të shohë nëse ka lënë ndonjë letër dhe ta sjellë. Kadriu ka shkuar, e ka gjetur dhe e ka sjellë. Pastaj letra është lexuar në Byronë Politike dhe më pas është arkivuar. Në bazë të këtyre të dhënave, nuk bëhet e ditur se kur, ku dhe si ka marrë dijeni Fiqireti.

Mendimet e dhëna nga Fiqiret Shehu për letrën, si dhe referimi në thëniet e saj që bëhet nga të dy djemtë, Skënder Shehu dhe Bashkim Shehu, duhen analizuar duke pasur parasysh edhe disa fakte dhe rrethana të tjera që kanë karakterizuar zhvillimin e ngjarjeve politike dhe personale, gjendjen në të cilën ndodheshin para dhe pas vdekjes së Mehmetit, masat drastike të internimit, arrestimit dhe më pas të dënimit, të vuajtjes së dënimit, të vdekjes misterioze të Fiqiretit dhe Vladimirit, të vuajtjes së dënimit nga Skënderi dhe Bashkimi në burgjet e sigurisë së lartë etj.

Situatat kanë qenë shumë komplekse dhe dramatike për këtë familje, si rrethanat në të cilat kanë dëshmuar dhe ruajtur të njëjtat qëndrime dhe vlerësime prej tyre. Është më e kuptueshme se gjendja e përgjithshme që kanë përjetuar, akuzat që iu bëheshin dhe kërkesat për të dhënë shpjegime, ku rol kanë luajtur edhe profesionalizmi dhe objektiviteti i hetimeve e gjykimit. Këta persona, si edhe të tjerët në atë proces, kanë pasur shqetësime dhe ndikime më të mëdha në ndërgjegjen e brendshme, gjendjen e përgjithshme mendore prej presioneve të mëdha politike, ligjore, familjare, pozitave kritike ku ndodheshin për të mbrojtur veten e familjen, për të shpëtuar atë që mund të shpëtohej, besimin se në të ardhmen do të mund të vinin rrethana të tjera dhe do të mund të krijoheshin kushtet për të kërkuar dhe zbuluar të vërtetën etj.

Në analizën e plotë për këto probleme kërkohet të vlerësohen edhe këto fakte dhe rrethana që kanë karakterizuar në përgjithësi qëndrimet e mbajtura nga pjesëtarët e kësaj familjeje: Fiqireti ka qenë personi që ka bërë deklarime të rëndësishme, të cilat janë marrë të vërteta dhe janë administruar në hetuesi dhe në gjykatë si prova më e rëndësishme për të vërtetuar akuzat e rënda të grupit komplotist. – Deklarimet e Fiqiretit janë të njëjta me konkluzionet e Enverit për veprimtarinë armiqësore të Mehmetit në “Tablonë sinoptike …”

– Deklarimet që kanë mbështetur konkluzionet e mëparshme dhe ato të mëvonshme të Enverit vënë në dyshim edhe objektivitetin, shtrirjen dhe gjerësinë e veprimtarisë dhe thënieve konkrete të bëra nga Fiqireti gjatë procesit hetimor dhe atij gjyqësor.

– Fiqireti ka pranuar çdo akuzë dhe ka dhënë shpjegime të hollësishme të dokumentuara në procesverbalet në hetuesi dhe në gjykatë. Analiza e tyre objektive lë të kuptohet qartë edhe dyshimi për ndikimin e presionit të bërë në hetuesi për të pranuar akuzat sipas formulimeve të bëra fillimisht nga Sigurimi i Shtetit. Për të fshehur manipulimet dhe sugjestionimin e të pandehurve, si dhe për të pasur një provë se i pandehuri ka dhënë shpjegime me vullnetin e tij të lirë dhe i ka shkruar vetë thëniet e tij në procesverbal, në hetimet e krimeve kundër shtetit në atë periudhë është kërkuar dhe praktikuar që të pandehurit të shkruajnë vetë, me dorën dhe shkrimin e tyre procesverbalet e pyetjes si i pandehur.

Të pandehurit porositeshin dhe bëheshin takime të veçanta edhe kur çështja e tyre ishte në gjykim, që të jepnin të njëjtat thënie edhe para gjykatës. Kështu, të pandehurit, sipas procesverbaleve hetimore, kanë deklaruar me përpikëri të njëjtat të dhëna, fakte, prova edhe gjatë pyetjeve direkte në zhvillimin e seancave gjyqësore.

– Është vërtetuar se ka pasur manipulime të qëllimshme në komplotet dhe në proceset e rëndësishme hetimore dhe gjyqësore të organizatave kundërrevolucionare, sabotimeve, diversioneve, spiunazhit etj. Dihet edhe publikisht se janë zbatuar metodat e presionit, të dhunës psikologjike e deri asaj fizike, të imponimit të pranimit me çdo kusht dhe me mjete të paligjshme të akuzave të ngritura nga Sigurimi i Shtetit, në bazë të urdhrave dhe porosive të udhëheqjes kryesore, që nënkuptonte Enver Hoxhën.

– Fiqireti që në fillim ka pranuar pa asnjë rezervë çdo akuzë të bërë ndaj saj dhe ka dhënë shpjegime edhe për akuzat në ngarkim të të pandehurve të tjerë. Dihet se Fiqireti mbajti qëndrim pendues dhe ishte kurdoherë e gatshme për të qenë bashkëpunuese në çdo problem kur kërkohej mendim apo shpjegime prej saj, si për vete, ashtu edhe për të pandehurit e tjerë në hetuesi dhe në gjykatë. – Fiqireti ishte një nga personat që u bënë baza e mbështetjes së provave në ngarkim të akuzave kryesore për të pandehurit e tjerë të grupit komplotist.

– Fiqireti që dha kontribut në hetimin dhe gjykimin e komplotit, mbetej pikërisht për këto arsye edhe personi më i rrezikshëm që mund të deklaronte në të ardhmen qëndrime të tjera në rrethana të ndryshme politike.

– Fiqireti pësoi fatin e personave që dinin shumë dhe duheshin eliminuar përfundimisht. Rrethanat e asaj kohe lënë të kuptohet se është paragjykuar se ajo mbetej rrezik potencial për udhëheqjen dhe është vendosur në fshehtësi se nuk duhej të jetonte më. Është i domosdoshëm vlerësimi i kujdesshëm i objektivitetit dhe besueshmërisë së thënieve të Fiqiretit, Skënderit dhe Bashkimit. Pendimi për fajësinë dhe akuzat, si dhe shpjegimet që ka dhënë Fiqireti, tërheqin vëmendjen për objektivitetin e provave, ndikimin e gjykimeve subjektive dhe vlerën e tyre ligjore. Pa vënë në dyshim karakterin dhe personalitetin, në thëniet e Fiqiret Shehut është e domosdoshme të analizohen me vëmendje dhe më kërkesë të rreptë për objektivitetin e ndikimet subjektive, për të zbuluar të vërtetën në të dhënat e administruara në hetuesi dhe në gjykatë.

Thëniet e Fiqiretit kanë dyshime të mëdha për objektivitetin dhe besueshmërinë si prova me vlera juridike për procesin hetimor dhe atë gjyqësor. Thëniet e Fiqiret Shehut në hetuesi dhe në gjykatë nuk janë bindëse për shkak të dyshimeve të bazuara për sugjestionime dhe manipulime të qëllimshme të procesit, si dhe të qëndrimit të saj bashkëpunues pa rezerva me Sigurimin e Shtetit dhe me hetuesinë. Qëndrimet pohuese dhe bashkëpunuese të Fiqiretit, Skënderit dhe Bashkimit, të vlerësuara dhe të dokumentuara si prova të rëndësishme, kanë qenë baza për argumentimin e akuzave dhe të fajësisë së pjesëtarëve të tjerë të grupit komplotist. Qëndrimi i këtyre tre pjesëtarëve të familjes Shehu ka qenë një ndihmë për veprimtarinë agjenturore, si dhe për procesin e zhvilluar nga hetuesia dhe gjykata.

Është e kuptueshme se thëniet e koordinuara midis tre pjesëtarëve të familjes, si dhe të pozitës së tyre në udhëheqje e të marrëdhënieve me të pandehurit kryesorë, kishin rëndësi për besueshmërinë e provave ligjore, si dhe për propagandën për të përpunuar opinionin publik për ligjshmërinë e procesit penal dhe dënimin e fajtorëve të grupit komplotist të akuzuar për tradhti, spiunazh e të tjera krime të rënda. Fiqiret Shehu, Skënder Shehu dhe Bashkim Shehu, të tre së bashku, që në fillim të procesit hetimor, menjëherë pas arrestimit dhe marrjes së tyre në pyetje nga hetuesia, pranuan pa asnjë hezitim fajësinë e tyre për akuzat për krime të rënda armiqësore kundër shtetit.

Të tre ata u bënë dëshmitarët kryesorë që pranuan akuzat, të cilat ishin deklaruar dhe argumentuar më parë drejtpërdrejt dhe personalisht nga Enver Hoxha në Byronë Politike. Akuzat politike u bënë programi i punës në legjendat e kompozuara menjëherë nga Sigurimi i Shtetit në planet e punës agjenturore për ndjekjen, manipulimin e provave, kallëzimin ligjor dhe arrestimin sa më shpejt. Akuzat politike u bënë programi i punës së Sigurimit të Shtetit, hetuesisë dhe gjykatës.

Masat e marra në atë kohë, duke u rivlerësuar me ndryshimin e sistemit politik, treguan se ato ishin manipuluar dhe argumentuar padrejtësisht, sikur kryheshin në bazë të kritereve proceduriale të Kodit të Procedurës Penale dhe të Kodit Penal. Pjesëtarët e grupit komplotist të pretenduar si të zbuluar nga vetë nga Enver Hoxha ishin viktima të paligjshmërisë dhe të manipulimit të procesit hetimor dhe gjyqësor. Porositë e hapura dhe të fshehta nga Enver Hoxha dhe Ramiz Alia kishin gjetur reflektim të menjëhershëm në raporte agjenturore, merrnin formën ligjore në pyetjet e bëra si të pandehur në hetuesi dhe pranoheshin pa asnjë rezervë në gjykatë për të arsyetuar akuzat për krimet e rënda, për të vlerësuar si të ligjshme provat që pretendohej se ishin administruar në formën ligjore proceduriale. Ato pretendohej se pasqyronin objektivitetin e të dhënave të fiksuara në provat dokumentare, shkresat, informacionet, provat e drejtpërdrejta me thëniet e të pandehurve dhe dëshmitarëve.

Për të vërtetuar idetë e Enver Hoxhës, është vepruar me të gjitha mjetet duke shkelur rëndë Kushtetutën dhe ligjet. Kështu argumentohet dhe dëshmohet paligjshmëria dhe falsiteti i procesit penal dhe gjyqësor të realizuar me paramendim dhe duke fshehur të vërtetën me të gjitha mjetet. Proceset e mëdha të komploteve janë manipuluar me paramendim dhe i është dhënë rëndësi zbulimit të tyre nga udhëheqësi i madh, duke i maskuar ato me propagandën për zbatimin e ligjit me rreptësi, publikuar me “vellon proceduriale” dhe “bekuar me drejtësinë” e partisë dhe të gjykatës në gjykimet para popullit. Me anë të këtyre formave të propagandës dhe të dhunës është imponuar njëlloj edhe ndjekja, arrestimi dhe dënimi i organizatës kundërrevolucionare të kryesuar nga Mehmet Shehu, të cilët morën formën përfundimtare me vendimin e Gjykatës së Lartë të Republikës Popullore Socialiste të Shqipërisë.

DOSSIER

“Më burgosën, kur dola vajza që doja më erdhi në shtëpi dhe…”- Rrëfimi i rrallë i djalit të Petro Markos dhe pengu nga burgu i Spaçit për Enver Hoxhën

Nga larg i ngjason në çehre babait të tij. Gjatosh, me lëkurë zeshkane e, flokë të errët. Të gjithë e përshëndesin. Kur dikush s’e ka mendjen, ai i flet përpara: “Ku vete”… ndërsa na kujtohet “Apologjia ime (jetës)” shkruar nga i madhi Petro Marko; “-Ku linde, o i ri? – O jetë, linda në shkreti! – Ku rron dhe ku vete, në ç’dhera e, në ç’dete?!…”. Kemi takuar Jamarbërin, apo Madunë, siç e thërrasin prej vitesh të gjithë, djalin e vetëm të shkrimtarit, të cilësuar “Peshkop i Letërsisë”, Petro Markos. “Pseudonimi”, i ka mbetur nga një vajzë e vogël, e cila s’mund të shqiptonte të gjithë emrin dhe e thërriti; Madu.

Ka hequr shumë sprova të vështira në kurriz. Që kur përfundoi studimet në Gazetari, regjimi e degdisi në burgun e Spaçit. I riu shfaqte haptas kritikat mbi pushtetin popullor, por mbi të gjitha, ai ishte i biri i Petro Markos.

Kur e pyesim Madunë, se; cila ka qenë dita më e keqe e jetës, shprehet për atë ditë kur i ngordhi macja, ndërsa ishte 10 vjeç. E kur habitemi, na kthehet: “Unë e dija se çfarë më priste, isha i përgatitur”, ndërsa na kujton një shprehje të Shopenhauerit: “Ai që është i ri e parandien të ardhmen, ai që është i rrjedhur, jeton me të kaluarën, pjesa më e madhe e njerëzve, jetojnë të tashmen”…!

Që në rininë e hershme, dashuria e Madusë ishte dhe vazhdon të mbetet poezia. Dikur i kishin thënë se; poezia nuk të jep bukë, e i riu i ishte përgjigjur se; as buka nuk të jep poezi. Të shkruajë poezi.

Kjo është gjëja që vazhdon të bëjë edhe sot Madu. Ai vazhdon të jetojë në shtëpinë që u lind, aty ku e ka pasur gjithnjë shkrimtari i madh, në bulevardin “Zogu I-rë”, shumë pranë Maternitetit.

Dikur Madu, ashtu sikurse i ati, punonte si gazetar, ndërsa pas kaq vitesh, vetëm shkruan. Te dritaret e drunjta të dala boje e të vjetruara, te dritaret e katit të dytë, që bien mbi rrugicën e “Dervish Hatixhesë”, kalon pjesën më të madhe të ditës, djali i Petro Markos.

Po si ka qenë jeta e tij, problemet e shkaktuara në rini dhe dashuria e humbur, bisedat e fundit me Petro Markon dhe ato që s’i mësoi kurrë i ati…!

Mes intervistës me Jamarbër (Madunë) Markon, ne do të mundohemi të kuptojmë atë që kanë hequr shumë intelektualë shqiptarë, dhimbjen e pashërueshme, që i shkaktoi regjimi aq i egër i Enver Hoxhës.

Cilin virtyt ke trashëguar nga babai yt?

Më ka ndihmuar gjithmonë tërheqjen tek vetvetja, për ta kuptuar. Kur fillova ta kuptoj, mendova se kjo ishte kaq pak, saqë duhet ta filloja jetën, jo më në këtë glob të ndyrë, por në galaktika të tjera.

Çfarë nuk të ka mësuar babai yt?

Petro Marko, s’më ka treguar asnjëherë për torturat e vërteta. Ato i kuptova kur u torturova vetë.

Cila ka qenë biseda e fundit me babanë tënd?

Ka qenë i shtrirë në shtrat, pak ditë para se të vdiste dhe më tha: “O Madu, kujton se po vjen demokracia në Shqipëri”?! Unë heshta, ndërsa ai vijoi…; “Pa kaluar dhe 50 vjet, s’bëhet hapi i parë për të kaluar në demokraci”. Dhe mendoj se realiteti është i tillë.

Në vitet ’90-të, e menduat ndonjëherë të angazhoheshit politikisht?

Do të më duhej shumë kohë ta mendoja këtë, ndërsa për të marrë pjesë, do ishte e pamundur.

Cila ka qenë dita më e keqe e jetës tënde?

Kur isha 10 vjeç, kisha një mace shumë të bukur, e cila shkoi të pijë ujë në një çezmë dhe në atë moment ngordhi.

Kur të pyesim për ditën më të hidhur, ti tregon kur humbe macen. Për ty dënimi s’ishte ditë e keqe?!

Jo, sepse dënimin e prisja. (Dhe më kujtohet një shprehje shumë e vërtetë. Ai që është i ri, e parandien të ardhmen. Ai që është i rrjedhur, jeton me të kaluarën. Pjesa më e madhe e njerëzve, jeton me të tashmen). Unë e dija fatin tim. Isha biri i Petro Markos.

Po dita më e bukur?

Mbaja në dorë një trëndafil. Filloi era dhe trëndafili u rrëzua te bluza e një vajze. Ajo me siguri, do të bëhej e dashura ime.

Kështu ndodhi realisht, sepse shumë poetike e thëna?

Unë kam dashur çdo femër që kam takuar e që ndjente më shumë për veten e saj, se për mua. Dëgjo, unë mendoj që; po të biesh në dashuri si fizik, dashuria do të shndërrohet në pleh. Po të biesh në dashuri si mendim, ti do të ngihesh edhe kur të kesh vdekur.

Mund të na flisni më konkretisht, kjo është histori e vërtetë?

Është historia e një vajze, të cilën unë e doja, por e shmangja. Isha rreth të 20-ve dhe më në fund, pas shumë insistimesh i tregova, se po të ishte pranë meje, ajo do të vuante. Ndodhi realisht kështu. Pas disa muajsh më burgosën e, kur dola nga burgu, ajo më erdhi në shtëpi e më takoi. Sigurisht më falënderoi, që e kisha shpëtuar nga vuajtjet.

Pas përfundimit të dënimit në vitin 1978, nuk u orvatën të të burgosnin sërish?

Më kujtohet që rreth vitit 1979, më thirrën në Degën e Punëve të Brendshme dhe kryetari, pasi bisedova me të, më tha: “Ti vendin prapë në Spaç e ke”. Unë e dëgjova dhe i thashë: “Kujdes ti, se mos të vjen ndonjë kancer në pankreas dhe s’do të dish më, nga të erdhi…”! Ai më nxori jashtë zyrës me të bërtitura. Fati i tij ishte siç e kisha parashikuar dhe teksa nisej në Rinas për t’u kuruar në Francë, u kishte dhënë porosi vartësve, që mua të mos më ngiste më njeri.

Cili është pengu yt?

Të kisha një telefon në Spaç, që të merrja Enver Hoxhën e, t’i thosha, mor ndyrësirë, mor qen…!

Kur erdhe në Tiranë, tentove të bëje atë që s’e bëre në Spaç?

Enveri fshihej nga e gjithë Tirana, kështu që s’kisha shanse…!

Ti mendon se, thellë-thellë, Enver Hoxha ka pasur një dozë pozitiviteti?

Ai ishte mes një grupi studentësh që vinin nga Franca, të cilët u hoqën si marksistë-leninistë dhe s’lanë njeri pa vrarë e shkatërruar, para se ata të vdisnin.

Çfarë të kanë mohuar nga jeta ato vite burgu?

Atëherë isha i ndrojtur dhe më pas kur erdhën gjërat ndryshe, u bëra xhelat i vetvetes.

Çfarë ndjesie të krijojnë ato vite të burgut?

Ndjesia e lirisë në një vend të ndrydhur, është më e plotë se në një vend të hapur. Po të mos kisha qenë i burgosur në Spaç, s’do e kisha kuptuar kurrë, çfarë është liria e vërtetë. Më merr malli ndonjëherë, për galeritë e Spaçit.

Ju jeni i lirë?

Në momentet e ndrydhura e ndjeja lirinë si ndjeshmëri romantike. Ndërsa në momentet më të lira, liria bëhet një “kukumjaçkë”, që i këndon fqinjëve.

Për çfarë të merr më shumë malli?

Më merr më shumë malli për veten time, ashtu siç kam qenë ndonjëherë.

E si ke qenë?

Një krijesë e gurtë që konstaton, por që s’bën asnjë veprim.

Cilët janë shokët e tu?

Nuk e di.

Kë ke pasur shok atëherë?

Shoku im i vetëm, është njerëzimi dhe natyra. Shoku im i humbur, është qielli dhe pabesia. Shoku që rri pranë meje, është dështimi dhe fitorja. Po të gjenden shokë të tjerë, do të isha larguar nga kjo botë.

Keni botuar dy libra me poezi. Keni ndonjë plan të afërt, për të botuar një libër të tretë?

Kam botuar librin e parë “Rastësisht me dashje”, më 1995, dhe “Pro nobis”, më 2001. Tani kam gati një tjetër libër, me poezi.

Ke provuar ndonjëherë të tentosh të shkruash prozë?

Sigurisht, por mendoj se me prozë, bëhesh shumë i vogël. Për mua poezia, është hapi i parë drejt afërsisë me gjithçka.

Ke frikë nga vdekja?

Dy herë më shumë dhe një herë më pak.

Pse?

Sepse kur ajo vjen, s’e dallon dot. Po iku, ti ke një moment zhgënjimi.

Nëse do të zgjidhje kohën kur do jetoje, do preferoje mesjetën, fillimet e shekullit XX-të, apo të ardhmen?

Do vendosja të jetoja në periudhën para ardhjes së njerëzimit. Do të isha një pemë pa lule, pa frutë, do të kisha vetëm pak qiell.

Ku beson?

Po të besoja te gjërat që dallohen, do të isha i mefshtë. Po të besoja, do qëndroja mbi një trung në oqean, për të pritur kontaktin me ishullin më të largët të botës.

Jamarbër Marko: “Poeti nuk di të kthehet”

Ndërroi jetë në moshën 59-vjeçare, pas një sëmundje të rëndë, poeti Jamarbër Marko. Bir i shkrimtarit Petro Marko dhe i piktores Safo Marko, la pas fletore të tëra me poezi të pabotuara, të cilat e motra Arianita Marko, kishte vendosur t’ia botonte në një përmbledhje.

Vetëm pak para se të ndërronte jetë, mesnatën e së premtes, ai i tha se e kishte vendosur titullin: “Nuk di të kthehem”. Një titull që vjen si një mesazh, si varg i fundit poezie për të gjithë

Ajo zbriti në fund të shkallëve të ngushta. Njerëzit përreth i bënë vend të kalonte. Qëndroi e vetme dhe e priti të vëllain. Për të fundit herë e përcolli. Ai doli nga shtëpia dhe më nuk do të kthehet. Vëllai, Jamarbëri nuk jeton. Motra, Arianita e përqafoi, e puthi, e përkëdheli, foli dhe u përkujdes për të fundit herë.

Mesnatën e së premtes, (diçka më shumë a më pak), ai u largua nga kjo botë. I heshtur. Ashtu e fortë, ajo nuk bëri zë. As nënës së sëmurë nuk i tha. Ia fshehu Safos, vdekjen e të birit. Por nëna diç ndjeu.

Me gjithë sëmundjen, nxori zë e tha: “Zot, si do ta gdhijmë këtë natë, deri sa të vejë ora 3 (e pasdites)”. E paratha Safoja, orën kur do e përcillte për në banesën e fundit birin, dhe Nita e respektoi vendimin e saj.

“E shkreta unë, e kam sëmurë Madunë”… ajo e ndiente, edhe pse të gjithë heshtën para saj. Safo Marko, vazhdon të qëndrojë shtrirë në shtrat dhe në ndonjë çast kthjellimi ndoshta edhe është çuditur, sa shumë njerëz hyjnë e dalin në dhomën e saj. Ndoshta edhe e ka kuptuar, se diçka nuk shkon me Madunë e saj…?!

Miqtë e të afërmit, vetëm ata venë e vijnë në familjen Marko. Por janë të paktë. E çuditshme se si pret që kur largohet nga jeta një njeri, një bir arti, një poet, artist si ai, pret që njerëzit të derdhen lumë e që Bulevardi “Zogu i Parë”, deri te shkallët e shtëpisë ku banoi shkrimtari Petro Marko, të jenë të mbushura plot. Mungojnë njerëzit e kulturës. Ata që emrin e kësaj familje, e zënë në gojë kur ua do puna të mbahen me të madh e që i harrojnë sa kthejnë krahët.

Sot ata janë kaq të paktë, sa të zë trishtimi. Është një trishtim që i shtohet mortit që ka rënë, zymtësisë së kohës, e asaj të apartamentit të vogël, të Markove të mëdhenj.

Poeti Xhevahir Spahiu, aktoret Rajmonda Bulku e Yllka Mujo, janë personalitetet e vetme të pranishëm. Ministri i Kulturës Ferdinand Xhaferaj, ka dërguar vetëm një mesazh ngushëllimi, dhe atë përmes zëdhënëses për shtyp…!

Mbi trupin e pajetë të Jamarbërit, në një kurorë me lule të bën përshtypje mesazhi i shkruar në shirit: “Mirënjohje për sakrificën e familjes suaj. Me respekt “˜Bota e luleve’”. Ndonjëherë prej atyre që nuk njeh, vjen edhe respekti më i madh.

Jamarbër Marko u nda nga jeta dje në moshën 59-vjeçare. Vuante poeti, jo vetëm prej sëmundjes, (diagnoza: cerozë në mëlçi), por më shumë prej të kaluarave. Ngulmonte të mos kurohej. Ishte një vetë-dorëzim, për të cilin zor se mund t’ia ktheje mendjen.

Diçka tej imagjinatës, ndoshta kish ndodhur në shpirtin e tij, shpirt poeti, dhe ai nuk kthehej dot më. Iu dorëzua fatit, mendimeve të tij, kështu hoqi dorë prej jetës, apo prej vetes, ku i dihet?! Madu nuk diti të kthehej më.

Me gjithë përpjekjet, as Arianita nuk e ndryshoi dot vendimin e tij. Nuk i mbeti tjetër, veçse ta respektonte deri në fund, t’i qëndronte pranë, se ai ashtu e zgjodhi ta kishte fundin, në shtëpinë e babait, në duart e motrës, pranë nënës së sëmurë.

E patën pyetur një here, në kishte frikë nga vdekja, dhe ai ishte përgjigjur: “Dy herë më shumë dhe një herë më pak. Sepse kur ajo vjen, s’e dallon dot. Po iku, ti ke një moment zhgënjimi”.

Por dje nuk u zhgënjye, ajo e priti, nuk iku. Madu zgjodhi ta ndiqte pas. E nëse besonte në një botë tjetër, kushedi, ndoshta ka fatin që të paktën tani, të jetë “një pemë pa lule, pa frutë, me vetëm pak qiell”. Të shijojë lirinë, atë që i pat munguar gjatë viteve të burgut në Spaç e, ndoshta edhe gjatë burgut prej së gjalli që përjetoi, ashtu i tërhequr dhe i lënë në harresë.

Ajo qan në heshtje, ashtu siç është mësuar të jetojnë Markot. Edhe britmat i ka të tilla, të heshtura. “Ai ishte vëllai im”, vetëm për të thënë këtë nxori zë.

Si për të thënë se tani e qara ishte e përligjur, se tani mund ta hidhte poshtë petkun e “të fortës” për të shprehur dhimbjen. Ajo i qëndroi pranë deri në fund, ashtu si vetëm një motër që e do shumë vëllain mund ta bëjë.

E me gjithë vuajtjen, prapë e fortë ajo gjen kurajë të flasë për të vëllain, për çastet e tij të fundit e mbi të gjitha për përmbledhjen e fundit me poezi, të cilës pak para se të vdiste, Jamarbër Marko ia vendosi vetë titullin: “Nuk di të kthehem”.

Arianita Marko: “Madu donte të jetonte dhe të vdiste, pa bërë kompromise”!

Znj. Arianita, si ishte gjendja e Jamarbërit, sidomos kohët e fundit?

Gjendja e tij kohët e fundit ishte e mjerë, donte asistencë, donte ndihmë, të cilën unë si motër, ia kam dhënë. I kam dhënë aq ndihmë, sa mund t’i japë një motër një vëllai, që e do shumë. Por ndihmë tjetër, nuk ka pasur. Ai nuk pranonte të kryente vizita mjekësore. Ishte sikur të refuzonte të jetonte, sikur e kishte vendosur fundin…! Sepse ai kishte parë dhe ka parë të gjitha gjërat, që mund të ndodhnin. Madu nuk gënjehej kollaj. Ai donte të vdiste në shtëpi. Unë nuk bëra asgjë kundër vullnetit të tij, e mbajta në shtëpi, i ndjenja afër deri në momentin që ai iku.

Ç’mendonte ai për gjendjen, sidomos të kohëve të fundit të familjes Marko. Çfarë thoshte, gjatë bisedave që keni pasur?

Ne nuk bisedojmë, se s’jemi aq të vegjël, për të biseduar për gjendjet. Ne gjendjet i dimë, sepse prindërit kanë kaluar disa periudha kohe, që janë disa regjime, me disa ndryshime. Ne dimë se si vuajnë njerëzit, se si vuajnë artistët, të ndershmit, të pasurit dhe i pranojmë. Ne dimë të vuajmë dhe të ikim në heshtje. Unë për vete bëra një thirrje, e theva heshtjen dhe nuk pendohem për këtë.

E bëra për të kërkuar ndihmë për këtë familje, që meritonte pak më shumë vëmendje, sepse u ka dhënë shumë njerëzve si familje, si artistë. Ata i deshën njerëzit, jetën, panë zhgënjimet që kërkonin të vërtetën dhe që pastaj…! Kërkova ndihmë jo për veten, por për të mbajtur ata. Erdhi një ndihmë modeste kohët e fundit. Por dashuria ime si motër dhe si nënë për mamanë time, nuk u ka munguar edhe nuk do t’u mungojë asnjëherë. Për vete jam sakrifikuar me gjithë shpirt, për tre artistët që kam pasur në shtëpi.

Madu, siç i thërrisnin të gjithë, në një farë mënyre edhe refuzonte t’i botoheshin krijimet e tij. Përse?

Madu nuk ka dashur të botoheshin shkrimet e tij, sepse ne që fëmijë, jemi mësuar me botimet. Nuk ishim nga ata që gëzoheshin kur botohej diçka për herë të parë, e rëndësishme apo e parëndësishme qoftë. Ne ishim për botime me vlerë. Jo se ai ka refuzuar të botonte, por nuk e di, ndoshta…!

Po. Madu ka lënë pas shumë blloqe me poezi, që them se ndoshta po të jem gjallë, do t’i botoj. Dje (të premten) para se të vdiste, i thashë: Kam vendosur t’i botoj poezitë e tua. I kërkova të vendosnim një titull dhe ai më tha se e kishte një në mendje: “Nuk di të kthehem”. Është një titull që ka shumë krah mendimi. Do të thotë nuk di të kthehem nga vdekja, nuk di të kthehem në jetë, nuk di të kthehem nga fillimi, nuk di të kthehem në shpresë…!

Po kohë më parë, a keni bërë ndonjë përzgjedhje të poezive, që do të donit të botonit?

Nuk kam bërë asnjë përzgjedhje poezish. Kam bërë përzgjedhjen e asistencës mjekësore. Është më njerëzore të përcjellësh ata duke i përqafuar, duke i puthur, duke ndier afërsinë si njeri, se sa një botim. Botimi vjen më pas. Unë i ndjenja afër tim vëllai, si njeri.

A vazhdonte të shkruante gjatë kohëve të fundit?

Kohët e fundit nuk mund të shkruante, sidomos pas aksidentit.

Si ishin momentet e fundit të poetit?

Momentet e fundit të Madus… vdiq një njeri, duke vuajtur shumë. Zgjodhi të vdiste në dorën time dhe unë ia mbajta dorën deri në fund, duke e puthur, duke e përqafuar, duke i shtrënguar dorën, deri në grahmat e fundit. Se ishte më mirë të ndodhte në krahët e motrës, se sa në krahët e çdo njeriu tjetër.

Lexuesi e njeh si poet, bir i shkrimtarit Petro Marko dhe piktores Safo Marko, por si ishte Jamarbëri njeri?

Madu ishte një njeri që vuajti gjatë gjithë jetës. Ishte shumë i veçantë. Ishte një artist i lindur në një familje artistësh. Donte të jetonte dhe të vdiste pa bërë asnjë kompromis.

Continue Reading

DOSSIER

Sekreti i Urës së Zogut që kushtoi më shumë se 680.000 franga ari

Ura që kërkon të jetojë jetën e saj

Markel Baballëku, inxhinier dhe strukturist, njohës shumë i mirë i historisë inxhinierike të Shqipërisë së vjetër dhe të re, ishte i ftuari i mbrëmjes së sotme në Esencë. Ura e Zogut apo ashtu siç njihet ajo ndryshe me emërtimin e saj të parë Ura e Matit ka zënë vend të ngushtë tashmë në kujtesën e përbashkët të të gjithë shqiptarëve. Për këtë emision u shfrytëzuan materiale edhe nga arkiva personale e Inxhinierit dhe Profesorit Gjovalin Gjadri.

Eljan Tanini: -Urat ndërtohen nga njerëzit për qindra mijëra arsye. Ndërsa në fund, ato braktisen nga njeriu nga vetëm një arsye. Kjo urë duhet të ishte vendosur dhe stampuar në kartëmonedhat e Shqipërisë, ashtu si edhe kafshët e vendit tonë. Kur them kafshët nuk e kam fjalën për njerëzit. Çfarë është kjo urë për ne?

Markel Baballëku: -Lumi i Matit është një lum që ka krijuar vështirësi ndër vite! Ajo është një urë që lidh veriun dhe jugun. Përpara asaj ure kanë qenë edhe dy të tjera nga Lufta e Parë Botërore. Vitet 20 e shtunan vemendjen njerëzore për një urë të tillë, ishte fondi ZVEA që bëri të mundur ndërtimin e saj. Në atë periudhë janë ndërtuar edhe 6 ura të ngjashme si kjo. U hap një konkurs nga qeveria për këtë urë, ajo ka dosjet më të plota deri në dosjen e zbatimit të saj. Në vitin 1938 kompania italiane “Mazorana & Co ribën disa sistemime. Në dosje gjen projektet e para, përmiresimet e Mazzoranos dhe në fund Emil Mersh.

I kanë dhënë jetë saj ure: Zviceriani i famshëm Erwin Schnitter, Profesori Gjerman Emil Morsch, dhe nga pala shqiptare inxhinieri i ri Gjovalin Gjadri. Gjadri e tregon punën e tij në shumë vlera, si në Moskë dhe në ndërtimin e Urës së Gomsiqes.

Eljan Tanini: –Si është gjendja e urës sot, a i kushton shumë shtetit shqiptar ta ribëjë ashtu siç ishte atë urë?

Markel Baballëku: -Nuk janë të pakta rastet ku koha, një shekull ose 100 vjet është koha që për urat të merren më shumë masa. Shumë ura nuk e kanë patur fatin e saj, edhe asaj i është shembur një hark. Ura ka pasur 6 harqe, sot ka 5 harqe. Harku i gjashtë gjendet në lumë

Eljan Tanini: –A është zënë lumi, devijuar, për të ndërtuar urën?

Markel Baballëku: -Jo nuk është zënë e as devijuar! Lumi është besnik i shtratit të tij, ne kemi ngushtim shtrati nga linja hekurudhure dhe nga rruga e re

Eljan Tanini: -Çfarë ka ndodhur me këmbën e urës, është ngrënë apo ka rënë më poshtë?

Markel Baballëku: -Nuk e gjen dot pa e parë nga brenda këmbën! Faktorët janë disa. Gërryerja e lumit, udhëzimi i lumit, prurjet e mëdha, koha dhe mbase edhe tërmeti i fundit i vitit 2019

Eljan Tanini: –Ura e Zogut, Milotit, Viktor Emanuelit, kemi emër tjetër?

Markel Baballëku: -Është quajtur edhe Ura e Matit, ky është termi i parë.  Ajo mori emrin e Zogut që në ato çaste. Në vitin 1939 ura është quajtur Ura Viktor Emmanuel i III dhe në vitin 1999 ka marrë emrin formal Ura e Matit. Unë nuk e di nëse ka një vendim të ri gjatë viteve 1939-1999 për ndryshimin e emrit të saj. Ura është ndërtuar për më pak se një vit, ka pasur një kohë 3 vjeçare që janë marrë me projektin si fillim, më pas  zbatimi ka qenë më i thjeshtë. Kështu vepron edhe bota, bën më shumë studime si fillim.

Eljan Tanini: –Sigurisht, ashtu si një artist i cili ka kohë qe e mban në mendje idenë e tij, më pas zbatimin e ka shumë shumë më të thjeshtë.

Markel Baballëku: –Koha ka qenë e shkurtër dhe më shumë vlera e kanë krijuar atë urë në një kohë kur prurjet e lumit kanë qenë shumë më të mëdha se sot. Më 13 Mars 2024, në Prishtinë u mbajt një takim përkujtimor për veprën e shkëlqyer të Profesor Inxhinier Gjovalin Gjadrit ku unë bashkë me kolegun Rikard Luka mbajtëm kumtesën: “Ura mbi lumin Mat dhe veçori të ndërhyrjeve riaftësuese në periudha të ndryshme kohore”. Kemi hulumtuar më thellë edhe në shumë dokumenta

Eljan Tanini: -Mund ta quajmë edhe ura me 6 harqe që ka 5 harqe sot!

Markel Baballëku: –Ura është rindërtuar në një fazë të dytë. Çështja ka qenë që të bëhet një urë elegante ku edhe uji të kalonte më lehtë. Një ndër vlerat e saj është edhe pesha e lehtësuar për ti shtuar jetëgjatësinë. Vizatimet kanë qenë tepër të imta në letër. Ura është pasuri tepër e vyer. Janë ndërtuar edhe dy kulla që dikur mbanin teleferikun që shpërndante materialin e ndërtimit. Ura i ka këmbët rreth 10 m të thella.

Ura e Lezhës, unë hamendësoj se është marrë e njëjta urë mëmë në dokumenta dhe e kanë ndërtuar atë në të njëjtën trajtë. Janë pesë ura që ngjajnë me urën mëmë.

Qoftë nga shtypi i kohës dhe nga dokumenta personale të Gjovalin Gjadrit flitet për praninë e Gjovalin Gjadrit në këtë urë.

Eljan Tanini: -Ura mund të shpëtohet kollaj?

Markel Baballëku: -Po, ajo urë ka zënë pak vend në atë element të vetin

Ndërhyrja u nis për tu bërë dhe duhej bërë një ndërhyrje elementare, tani jemi në fazat e ndërhyrjes. Tani është periudha e prurjeve. Ky është një objekt që kërkon profesionalizëm të lartë

Eljan Tanini: -Ku kemi aftësi ne të restaurojmë vepra të tilla si kjo urë, vetëm nëse ngjallet Gjovalin Gjadri me të tjerë!

Markel Baballëku: -Përvoja jonë është e pakët në këtë drejtim, sidomos me ato që kanë ndodhur pas tërmetit. Kjo urë gëzon në veçanti teknologjinë e kohës së saj, ura e parë është ndërtuar në vitin 1928 në Gjermani. Ndërkohë e pa patentuar përpara saj është ndërtuar ura jonë në vitin 1926. Elementët e urës janë beton dhe çelik, as elementët e poshtëm nuk kanë asnjë plasaritje

Eljan Tanini: –Diktatura i ndryshoi gjë urës?

Markel Baballëku: –Janë bërë ndërhyrje të herë pas hershme në urë, 10 të tilla. Vepra ka rezistuar, është mirëmbajtur me ndërhyrjet më të rëndësishme në vitiet 1972-1975. Në mënyrë të plotë më të është marrë Profesor Gjovalin Gjadri.

Harku i fundit i urës ka rënë në ujë, gjermanët që e hodhën në erë janë treguar dashamirës. Harku nuk është ribërë. Dëmtime në këmbët e betonit, dhe ndërhyrjet e Gjovalin Gjadrit janë bërë në vitet 1949-1950.

Eljan Tanini: -Përse ura ka këmbë betoni të mbërthyera me çelik?

Markel Baballëku: -Ulja e urës ka ndodhur në kohë të ndryshme

Eljan Tanini: -Duket sikur urës i kanë dalë dhëmbët dhe rrënjët?

Markel Baballëku: -Ngulej një si krehër me këmbë të ndryshme betoni, këto janë këmbët e urës. Është e hamendësuar që kjo enë ka rënë, është carë poshtë. Fokusi ka qenë dhe është që në mos ta lejojmë atë urë që mos të shkojë më tej.

Eljan Tanini: -Firma që e ka marrë projektin do e lërë të pjerrët apo do e çojë në bazë urën?

Markel Baballëku: –Firma ka për detyrë të sigurojë që ura nuk do të lëvizë më. Ose të ngrihet dhe mëkëmbet e gjithë ura.

Eljan Tanini: -Ura është një trup?

Markel Baballeku: -Ato janë pjesë të pavarura nga njëra tjetra, kjo i ka bërë mirë asaj.

Eljan Tanini: -Kjo urë duhet të jetë simbol kombëtar

Markel Baballëku: -Ne jemi në diskutimet tona që kjo urë mund të gjejë kudo vendin e saj me elementët e saja që ka.

 

Continue Reading

DOSSIER

Shqiptari që u dashurua me vajzën e shokut të ngushtë të Leninit

Drama e ndarjes së çifteve shqiptaro-ruse në kohën kur lidhjet kishin ende pushtetin dhe  sharmin e kohës, përfshiu një pjesë të mirë të familjeve shqiptare duke lënë përgjysmë çdo gjë e duke mos menduar si zakonisht për asgjë, por vetëm për më të keqen. Ishte koha kur partia vendoste edhe për fatin e familjes së re. E vetmja gjë që Partia e Punës nuk bëri dot gjë ishte ndryshimi i gjinisë së fëmijëve nga babai te nëna. Ndiqni më poshtë historinë e jetës së artistit dhe skulptorit Thanas Papa, rrëfyer në Esencë nga artisti dhe skulptori Besart Papa.

Eljan Tanini: Si është historia familjare e babait tuaj dhe çfarë ju ka thënë ai për këtë fakt?

Besart Papa: -Diktatura e ndau babanë nga gruaja ruse dhe vajza e tij! Një skulptor nuk është gjithmonë i aftë të bëjë shumë gjëra!

Eljan Tanini: -Babai juaj vjen nga Berati. Do të flasim për një martesë dhe një jetë të vështirë nën diktaturë. Si i ri, nuk ishte fëmija i një artisti që befas bëhet skulptor deri në kohën kur shkon në Rusi për studime. Si ndodh e gjitha kjo?

Besart Papa: -Nuk ndodhi befas, babai lindi në fshatin Paftal të Beratit. U shpërngulën nga fshati për efektet të luftës. Shtëpitë u dogjën nga lufta. Ai spikati që kishte prirje artistike. Duheshin njerëz për ringritjen e vendit, ai spikati si element i ri i kohës së tij.

Te babai fiton bursën, shkon në Bashkimin Sovjetik, në Akademinë e Arteve të Bukura Repin. Rri 6 vite, 1 vit gjuha dhe pesë vite Akademia. Ndoqi edhe një fakultet që kishte të bënte me parqet dhe natyrën. Spikati në Rusi për talentin e tij dhe kërkuan ta mbanin atje. Paralel me to ndoqi edhe një fakultet mjekësie.

Eljan Tanini: -Atje në Shën Petërburg njihet edhe me një vajzë ruse?

Besart Papa: -Unë këto histori i kam të gjalla! Dashuria ishte ndryshe në ato vite, 2/3 e popullsisë në Shën Petërburg ishin zhdukur në luftë. Shteti kishte sjellë njerëz nga rrethinat, leningradasit ishin detyruar të përshtaten me popullin e ri nga rrethinat. Babai thoshte se kur shikoje dikë në rrugë do të përshëndeteshe. Një ditë gjatë rrugës që e bënte shpesh shkëmbehet me një vajzë ruse.

Jeta e Thanas Papës është si një skenar filmi, është reale. Gruaja e babait studionte për gjuhët e lindjes, ajo ishte transferuar me punë për në Kinë. Babai u habit që ajo do të ikte me punë, ajo nuk e kundërshtonte dot, nuk e zhbënte dot këtë gjë.

Shqiptari Thanas Papa, pra im at, ndërhyri që ajo mos të ikte larg tij. Më pas u interesua babai që të rrinin bashkë në një dhomë konvikti , rreth një vit. Babai kthehet në Shqipëri pas studimeve dhe pas një viti merr edhe gruan e tij ruse në Shqipëri me të cilën ishte martuar në Rusi.

Babai kërkonte që gruaja e tij te mos transferoheshe me punë larg tij. Për këtë gjë interesohet në institucionet e kohës dhe i thonë që të duhet një letër që quhet Zaks. Pra që është i martuar. Zaksi ishte akt celebrimi që ai nuk e kishte. Ata u celebruan pa praninë e saj, pa praninë e gruas ruse si fillim.

Ajo u shtang kur e mori vesh këtë veprim! Zaks ishte dokumenti i martesës, edhe ai shtanget kur e merr vesh se çfarë ishte Zaks dhe se çfarë kishte bërë. Ai si burrë i thotë: -Po pse nuk je dakord ti? Jam i thotë ajo, e kështu gjenden të martuar.

Ata ndenjën në Tiranë deri në vitin 1961. Babai luftoi shumë që ajo të rrinte këtu në Shqipëri. Thanas Papa me Valentinën bëjnë edhe një vajzë që quhet Tatjana. Në Tiranë qëndruan në Hotel Vjosa, ishte shtatzënë gruaja e babait në atë kohë qëndrimi në hotel.

Eljan Tanini: -A ishte e vështirë ndarja?

Besart Papa: -Ishte traumatike! Vajza ishte 3 vjeçe e pak, e madhe për të mbajtur mend traumën. Vazhduan komunikimet me letra! Më pas u ndërprenë letrat për shumë arsye. E thërrasin babanë dhe i thonë që të kanë sjellë një kërkese Divorci në Gjykatën e Tiranës. Ai e kupton situatën, diçka nuhat! E firmos letrën duke kuptuar se diçka po ndodhte. Im at me ish gruan ruse u takuan në vitin 1991 dhe këto biseda u bënë atje. Vajza e tyre u rrit, ajo studioi për inxhinieri elektronike dhe kozmosin.

Eljan Tanini: -Babai si jeton gjatë kësaj kohe?

Besart Papa: -Trauma ishte shumë e madhe për disa arsye!

Eljan Tanini: -Unë kam frikë se diktatura do të kthehet një ditë në Shqipëri, jo nga tanët, nga kushtet e atmosferës politike. Edhe lufta është diktaturë.

Besart Papa: –Atij ju prish familja, ishte një i ri që i kapërceu shumë shpejt disa gjëra të jetës së tij nga atje ku lindi deri atje ku shkoi. Thanas Papa im at studion në një nga Akademitë më të mira të botës me medalje ari. Në Rusi diplomohet me ekuestrin Skënderbeu.

Niveli i gjykimit i komisionit të shkollës ishte shumë i lartë. Babait i thanë që ky model skulpture nuk mund të realizohet nga një student. Aq ju desh Thanasit, babait tim, për ta marrë si sfidë këtë gjë. Vepra bëri shumë bujë, u mbush akademia edhe me njerëz nga rruga. Ky kompozim u vlerësua me medalje ari, pas 10 vjetësh që nuk ishte dhënë kjo medalje. Dominon atje në Rusi  një djalë i ri nga fshati Paftal i Beratit. Ishte 30 vjeç kur u nda nga gruaja e tij ruse.

Eljan Tanini: -Çfarë bën pas kësaj kohe?

Besart Papa: -Ju dha shtëpi dhe studio nga shteti shqiptar, studio për 3 artistë si Andrea Mano, Thanas Papa dhe Dhimitër Çani. U paracaktua që do ndërtohej për ta. Artistët zgjodhën parcelën, ishte periferi. Babai ishte më i riu për nga mosha dhe për nga natyra.

Ishin disa variante për të bërë studiot. Diku toka kishte probleme, diku vakëf, ndërsa toka e tanishme e studiove ishte pronë e dy pleqve. Futet në studio në moshën 30 e pak vjeçare, caktohet edhe me punë në muzeun arkeologjik. Edhe im at si nxënës në Lice ka marrë pjesë në ndërtimin dhe krijimin e atij që sot njihet si ushtari i panjohur në Tiranë.

Unë i thosha babait që ti ke qenë gjithmonë me bodyguard me vete. Ai dilte nga shtëpia në Rrugën e Durrësit dhe e shoqëronte një spiun deri te Sahati. Nga Sahati shkëmbeheshin dhe  vinte në shtëpi me tjetrin. Babai me biçikletë po ashtu edhe sigurimsi!

Ne e zbualuam emrin e Thanas Papës nga një listë që doli në lidhje me intelektualët e përgjuar në komunizëm. Busti i Musa Fratarit ishte porosia e tij e parë që ju bë nga shteti.

Eljan Tanini: -Babai juaj artist skulptor ia vuri emrin të birit Besart. Babai jeton mes sigurimit dhe punës së tij artistike. Thanas Papa fiton konkursin e relievit që do të vihej te Kryeministria, si është kjo histori?

Besart Papa: -Konkursin e fiton ai bashkë me një arkitekt. Kur u hap zarfi me emrin dhe u pa që ishte Thanas Papa, 1971. 1972 iu dha me komisionim disa të tjerëve, relievi u bë nga Kristaq Rama, Hektor Dule dhe një tjetër.

Eljan Tanini: -Gjatë kësaj kohe që babai jeton me punën e tij, vendos të martohet. Kur ndodh kjo?

Besart Papa: –Nuk vendos të martohet! Nga ajo goditje që ndodhi nuk vendos të martohet. Diçka të keqe ai priste, internim, transferim etj… Atij do ti ndodhte diçka. Ishte në rreth të kuq, mbase shpëtoi nga fati, manovroi aty për aty. Përballë me ne banonte vëllai i Kadri Azbiut, ku ky I fundit vinte te ne dhe dëgjonte pllaka gramafoni. Disa e mbronin disa e lëshonin.

Veprën e Skënderbeut në kalë e solli nga Rusia. Komisioni I vlerësimit të diplomave të Bashkimit Sovjetik, u caktua që ajo diplomë do të bëhej në dy kopje, një për në Rusi dhe një për në Shqipëri. Vepra lëviz në disa vende të Bashkimit Sovjetik dhe në disa vende socialiste, në fund vendoset në hollin e Shkollës Skënderbej. Atje e prishën, sa ishte shformuar, i thonë ta marrë veprën se e kanë hedhur poshtë te shkallët. Babai e merr veprën, deri në vitin 2010 ka qenë në studio e pa ngritur. Unë e marr mundimin ta kthej në gjendjen e parë.

Me mamanë time Shpresa Lekën njihet në vitin 1984, ishte 52 vjeç. Rasti i babait është fakti që njeriu nuk duhet të humbasë shpresën. Kur ky  njeri duroi, priti edhe pas kaq shumë vitesh gjeti fuqitë të nisë nga e para.

Eljan Tanini: -Nuk paska pritur shumë babai juaj! Në demokraci tenton të flasë me gruan e tij ish  ruse?

Besart Papa: -Ishin të kujdesshëm prindërit të mos flisnin çdo gjë. Ka tentuar të lidhet me ish gruan, vajzën e vogël e gjeti 32 vjeçe. Ishin te dy rreth 60 vjeçar, ajo, gruaja e tij ruse  vuante nga sëmundje të ndryshme. U takuan, vendosën disa lidhje të reja, por ajo ishte shumë e ftohtë, po ashtu edhe e bija!

Në ato vite Rusia ishte shumë keq, kur babai vajti atje, ka ngrënë mualebi fëmijësh, ndenji 3 ditë për të marrë një bukë. Pati një kontakt me një person që e lidhi andej me ish familjen e tij në Rusi.

Mamaja ime Shpresa Leka, ishte ajo që u bë sebep për të shkuar babai në Rusi,  ajo i tha të shkosh në Rusi e të takosh dhe të gjesh famijen tënde. Disa gjëra ishin sheshuar nga koha. E bija sillej normal por ftohtë. Gruaja e tij nuk ishte martuar.

Eljan Tanini: -Babai e fliste këtë gjë me ju në shtëpi?

Besart Papa: –E fliste vazhdimisht, por vitet e fundit nga mosha etj, nga rënia e forcës bisedat ishin të rralla. Kishte kujtime për Rusinë se ishte koha e artë e tij.

Eljan Tanini: -Si shiheni në atë kohë ata që ishin martuar me gra ruse?

Besart Papa: -Të kishe mbaruar në ato vite shkollën jashtë Shqipërisë ishe i veçantë. Im at dhe të tjerë ishin njerëz me fat për shkollën e tyre. Dikur ishte luks të ishe artist! Kur Jakup Keraj u kthye në Shkodër respektohej shumë, i veçantë si individ. Vëmendjet karshi këtij kontigjenti artistësh që janë pasuri nuk duhet të mungojnë. Unë sot vazhdoj të punoj në studion ku babai punoi për 70 vjet me radhë.

Eljan Tanini: -Kur ndërruan jetë babai dhe mamaja?

Besart Papa: –Në moshën 91 vjeçare babai, përpara 2 vjetësh. Mamaja 73 vjeçe, ata ikën të dy brenda nje muaji! Mamaja ishte arkitekte dhe urbaniste.

Eljan Tanini: -Në një kohë kur askush nuk e ka mendjen për asgjë, dikur shteti bënte çdo gjë për ta. Nëse nuk i ruajmë më vlerat e tyre deri në vdekje, nuk i mbron më askush sot.

Besart Papa: -Burimi i të gjitha të këqijave është injoranca. Pa art dhe kulturë nuk ka ekzistencë.

Continue Reading

DOSSIER

Rrëfëmi i ish-kreut të shërbimit sekret: Kur Papandreu filloi përgatitjet për heqjen e Ligjit të Luftës me Shqipërinë

Me ngjarjet e Kosovës qarqet ekstremiste filluan të gjallërrojnë në Greqi”. Kështu shprehet studiuesi dhe eksperti i Çështjeve të Sigurisë Kombëtare, Irakli Koçollari, I cili vjen në një rrëfim të jashtëzakonshëm në “Mes dy botëve” përballë kavaletit të Helidon Halitit në RTSH. Si një ish diplomat, Koçollari, kujton vitet ’80 ku në Greqi ngritën kokë qarqet nacionaliste, ndërsa flet dfhe për Ligjin e Luftës mes dy vendeve tona. “Me ngjarjet e Kosovës qarqet ekstremiste filluan të gjallërrojnë në Greqi. Tamam në atë kohë shfaqet një libër në gjuhën greke, “Dy popuj jemi miq” (Libri i Enver Hoxhës), i cili ishte një mesazh për të thënë që ne jemi miq. Ai rendit atje disa fakte historike. Mendoni që ishte në të njëjtët kohë që ishin konfliktet dhe ishim tensionuar ekstremisht më ish-Jugosllavinë. Duhet ditur që Jugosllavia ishte fuqia e pestë ushtarake në Europë. Raportet me Greqinë duheshin të ishin raporte të mira dhe të sinqerta. Aq më tepër duke marrë në konsideratë kontributet e shqiptarëve në historinë e popullit grek, veçanërisht në pavarësinë e saj janë unike. Dhe këto shërbyen si fakt. Ata mbanin Ligjin e Gjendjes së Luftës dhe ti je midis dy luftërave, por asnjë vend ,qoftë dhe fuqia më e madhe në botë nuk e ka përballuar dot luftën në dy fronte. Në këtë kohë filluan përgatitjet nga qeveria “Papandreu” për heqjen e Ligjit të Luftës”, shprehet Koccollari.

Ai nënvizon se kjo nismë e Papandreut acaroi edhe më tej qarqet ekstremiste greke, ndërsa tregon dhe ngjarjet e atyre viteve gjer në djegien e automjeteve te ambasadës sonë atje. “Në atë kohë ka pasur një fushatë ekstreme antishqiptare, i ka të pakontrolluara ato qarqe. Shumë nga këto qarqe, vërtet mund të dalin nga rrjeshti, por në një shtet serioz veçanërisht për çështje që cenojnë sigurinë e saj dhe raportet e sja ndëkrombëtare, nuk duhet t’i lejojë kurrsesi. Iniciativa dhe mendësia për një miqësi mes dy popujve i takon Papandreut. Në atë kohë u bënë dhe akte të shëmtuara. Bënë demostrime para ambasadës, zjarr makinave, për të mos thënë hedhje në erë të makinave tona që publiku nuk i di. Kanë djegur komplet makinën”, thotë Koccollari.

Studiuesi Koçollari shprehet se trodjet e shqiptarëve nuk kanë qenë treva ekspansioni, por ristriksioni.
“Brumi i mentalitetit të një populli është ai që është ngjizur ndër shekuj. Nuk e bëjnë 20 apo 30 vite. Në tërë historinë para shpalljes së shtetit shqiptar, por dhe përpara asaj dhe më pas asaj, çuditërisht po ta shikojmë, ne nuk kemi asnjë autor, asnjë studiues, asnjë politikan shqiptar me pikëpamje dhe mendësi ekspansioni kundër fqinjëve. Nuk ka. Të tjerët kanë platforma. Serbët në veri dhe grekët në jug kanë njerëz të ngritur që i konsiderojnë si balllarët e vendeve të tyre që kanë bërë platoforma për shkombëtarizimin dhe ekspansion kundër popujve fqinjë si Shqipëria.
Nëse do të përmend këtu serbët kanë deri në nobelistë që thonë: “Të theren shqiptarët”, “Të vriten shqiptarët”. Më gjej një shqiptar të thjeshtë që thotë “Të shfarosen serbët”?!.Nuk kemi një platformë os etë punuar qoftë dhe nga një individ me urrejtje nacionale apo me pretendime territoriale ndaj të tjerëve.
Gjithmonë kru diskutojmë për këtë temën më vjen në mendje një frazë e Çabej kur flet për shtrirjen territorial historike të popullit tonë dhe gjendjen faktike të trojeve shqiptare dhe të shtrirjes së popullsisë shqiptare sot. Thotë: “Trojet e shqiptarëve nuk kanë qenë treva ekspansioni, por ristriksioni”. Gjithmonë të mbledhura dhe kemi arritur këtu ku jemi. Unë s’dua të bëj tani nacionalistin, por të vërtetat historike janë të vërteta historike”, shprehet ai.

Continue Reading

DOSSIER

Arkitekti i njohur: Muzeun e Krujës nuk e projektoi vajza e Enver Hoxhës, por unë

Nga Ani Jaupaj

Pasi e kishin shtyrë për vite të tëra realizimin e këtij muzeu, Enver Hoxha vendosi më në fund që ta ndërtonte pikërisht atëherë, kur e bija të diplomohej në Arkitekturë. Kjo do të ishte mbrojtja e saj e diplomës, sado që nota ishte e padiskutuar. Arkitekti Robert Kote dhe gurgdhendësi Kurt Murati, na tregojnë sot të vërtetën.  Siç e gjithë Kruja pohon; muzeun e këtij qyteti e ka realizuar zbatuesi i projektit, Robert Kote dhe jo projektuesja Pranvera Hoxha. Inxhinieri e arkitekti Robert Kote, punën që bëri në muzeun e Krujës do ta bënte patjetër, për sa kohë ishte me urdhër nga lart. Vetëm se urdhri i kishte ardhur shumë vite përpara realizimit. Askush nuk po e kuptonte se çfarë ndodhte, pse po vonohej puna, pse po lihej pezull…! Papritmas, një ditë e thërrasin sërish, tashmë për ta përfunduar…!

Profesor Roberti, si është historia e Muzeut të Krujës?

Historia e muzeut ka nisur shumë vite përpara se të punohej vërtet me të. Në vitin 1967, Enver Hoxha bëri një vizitë në Krujë, gjatë së cilës vizitoi edhe muzeun e vjetër. Pas kësaj bëri një letër, në të cilën e kritikonte, duke thënë se nuk i kishte pëlqyer ky muze. Në këto kushte, sinjali ishte i hapur që; “merrni masa të bëni një tjetër”.

Kjo ka qenë koha kur unë, bashkë me një mikun tim që jetonte në Krujë, nisëm të bënim projektet e hamendësimet e para. Si mund të ishte, ku mund të ndërtohej?! Letra thoshte vetëm që s’i pëlqente, por nuk jepte indikacione të tjera. Si përfundim, asgjë nuk u bë. Kaluan disa vite. Unë isha pedagog në Fakultetin e Inxhinierisë, kur më thërrasin sërish. Në një takim me ministrin Thoma Deliana dhe Aleks Budën, vendosim të shkojmë në Krujë, për të parë terrenin.

Jo. Shkuam të tre bashkë me Foto Çamin, që ishte sekretari i parë i Komitetit Partisë së rrethit të Krujës dhe asnjëri nuk merrte përsipër të thoshte një mendim, donin ta anashkalonin, sepse u druheshin fjalëve të Enverit. Kështu u larguan nga vendi të gjithë me radhë dhe nuk u mor asnjë vendim. U kthyem sërish në Tiranë, pa bërë asgjë. Ngeli sërish varur kjo çështje për disa vite, deri sa një ditë na vjen papritmas lajmi, se do të ndërtohej muzeu.

Nga Enver Hoxha, projekti i atij muzeu, unë e kam thënë gjithnjë që ka lindur në shtëpinë e tij. Sidoqoftë, neve na erdhi kaq papritur të gjithëve, por kuptohet askush nuk guxonte të fliste.

Çfarë kishte ndodhur papritmas?

Pranvera, e bija, studionte për Arkitekturë dhe kishte ardhur koha të mbronte diplomën. E bëri me këtë projekt.

Jo, të gjithë fëmijët e udhëheqësve, kanë qenë studentët e mi, e bija e Hysni Kapos e, me radhë, por Vera jo. Më duket kam qenë në Kinë, në vitin kur i takonte t’i jepja lëndën.

Kurt Murati, një nga punëtorët e muzeut, na ka thënë se megjithëse në letër ishte emri i Pranverës, nuk ngelën shumë gjëra nga plani. Pra, u tjetërsua. Thotë se në fakt, e keni bërë ju…?

Në Krujë kështu thonë të gjithë. Në fakt, zyrtarisht unë isha zbatuesi i projektit, pavarësisht se projekti ishte fare diletant, për ta lënë ashtu. Kur ma dhanë, unë ia thashë këtë gjë Xhemal Dymyles, ish-sekretar i parë i Komitetit të Partisë në Krujë. Përgjigjja e tij ishte; shih e bëj vetë, rregulloji gjërat.

Ju çfarë bëtë? E tjetërsuat?

Bëra shumë ndryshime. E para sepse zbatimi i projektit, do bërë në përputhje me terrenin, me gjetjet arkeologjike. Gjatë punimeve, mund të dalin shumë gjëra të paparashikuara, që të bëjnë të ndryshosh planet. Por, përveç tyre, bëra ndërhyrje të tjera.

Si reagoi Pranvera ndaj kësaj, puna e saj s’po bëhej ashtu siç e kishte dhënë…

Ndryshimet po bëheshin për mirë, kështu që s’kishte pse të reagonte.

Po mund të ketë ardhur rreth 5 herë, në ato 4 vite e dy muaj që u ndërtua muzeu, jo më tepër. Një herë ishte për një intervistë që ka dhënë në muze, për Alfons Gurashin. Unë nuk e kam parë kurrë atë intervistë, ama e di që është bërë. S’di pse nuk e kanë shfaqur kurrë. Nejse…!

Në fillim, kur sapo nisi puna, Pranvera ishte më duket në Francë dhe nuk erdhi, pastaj kur u kthye erdhi e pa. Ndërkaq, unë kisha bërë 2 metra mur, të cilin e prishën, sepse nuk u pëlqente. Kaq. Por në mënyrë të vazhdueshme ata i ndiqnin punimet përmes filmimeve dhe fotografive që u shkonin përherë. Ishte një person i ngarkuar enkas me këtë punë, të fotografonte e filmonte.

A patët ndonjë “konflikt” gjatë kësaj periudhe? Jo se ju mund që t’i kthenit fjalë, por pakënaqësitë duken…?!

Jo, nuk pati pakënaqësi, për fat përfundoi me sukses, përveçse u vonua ca në kohë.

A nuk ishte kjo pakënaqësi për ta?

Edhe mund të ishte, por nuk kishte alternativa të tjera. Për kohën raportohej vazhdimisht. Merrej me këtë punë Ramiz Alia, i cili kur më pyeti një herë, i thashë të vërtetën, se nuk mund ta përfundonim, siç ishte parashikuar. Pas kësaj, ai na mblodhi bashkë me Pranverën dhe ministrat. “Pse jepni informacion të gabuar? – tha”. Ndërkaq, i kishte shkuar Enverit një letër nga banorë të Fierit, për një sallë teatri, që ishte shumë e vogël. U tërhoqi vërejtje për këto dy gjëra, muzeun dhe sallën.

Përfundoi një vit e pak më vonë, sepse edhe po të arrihej si ndërtim, nuk do mund të arredohej. Dhe në fakt, edhe ashtu siç u arredua, ishin sajesa, sepse ai quhet vërtet “Muzeu i Skënderbeut”, por prej tij e kohës së tij, aty nuk ka asgjë. Sidoqoftë, pas mbledhjes u dhanë disa fonde shtesë, në mënyrë që të realizohej.

Çfarë reagimesh kishte, pasi e përfunduat punën?

Reagimet ishin të mira, muzeu u pëlqye, megjithatë qëndrimet e tyre ndaj meje, nuk di pse, qenë gjithnjë jo të mira. Mua më kishin qarkulluar në Krujë, përpara kohës së muzeut dhe, në përfundim të tij, Pranvera më kishte premtuar, se do të më transferonte në Tiranë.

Ishte premtim që ajo e bëri publikisht në sy të të gjithëve, por nuk e mbajti. Edhe Ramiz Alia, sado që i thashë disa herë, nuk e bëri. Nuk e kam kuptuar këtë reagim, megjithatë, ndaj ne “punëtorëve” që realizuam muzeun, ngeli gjithnjë një qëndrim jo fort miqësor, meqenëse ishim të gjithë si me biografi jo të mirë. Prandaj edhe vendosën të mos na përfshijnë as në fotografinë përfundimtare, që u bë pas inaugurimit. Morën pjesë në të vetëm artistët, ne jo.

Erdhi Enver Hoxha në inaugurimin e veprës së vajzës së tij?

Mbaj mend se Sulo Gradeci, erdhi me një makinë të vogël në ngjyrë portokalli, me të cilën tentoi të hynte në Kalanë e Krujës. Por Enver Hoxha nuk erdhi. Të gjithë u çuditëm përse Enver Hoxha, nuk kishte ardhur për në inaugurimin zyrtar!

Si është e mundur, u kujdes kaq gjatë për ta realizuar?

Jo vetëm u kujdes, por faktikisht, ajo quhet vepër e Enver Hoxhës. Ne pritëm deri më datë 1 nëntor të vitit 1982, që të vinte Enver Hoxha, shikonim të gjithë se kur do të vijë, por asgjë. Nga Byroja Politike, erdhën të gjithë, që nga Nexhmie Hoxha, Ramiz Alia, etj., por ai nuk erdhi. Kjo ngelet një enigmë, që nuk ka marrë ende një përgjigje konkrete.

Ai ndoshta mund të ketë qenë i sëmurë. Më vonë u hapën dhe fjalë që donin ta vrisnin me atentat, pasi e kishin parashikuar se do të vinte atje. Por këto ngelen vetëm fjalë. Kujtoj se në atë kohë u arrestuan disa njerëz me origjinë kosovare, në Laç dhe në Fushë-Krujë, por a kishin lidhje me të, apo jo, kjo nuk dihet!

Gur-gdhendësi Kurt Murati: “Projekti i Pranverës, i ngjante një bunkeri”

Kanë kaluar aq shumë vite, saqë Kurt Murati nga ndërtimi i Kalasë së Krujës, kujton vetëm “ngjarjet kryesore”. Ai vetë ka qenë gurgdhendës për tre vite. Do ta çonte punën deri në fund, po ta lejonin. Si çdo ndërmarrje, rrugë a shtëpi, edhe aty ishin të dërguarit e posaçëm, për të marrë e çuar zëra.

Jo se dëgjohej ndonjë gjë, kush të pipëtinte, po ngjarjet mund të krijoheshin edhe vetë. Ndër gurgdhendësit, Kurti ishte më i vjetri, përvoja e të cilit njihej jo vetëm në veprat e qytetit ku banonte. Për këtë, përveçse të skaliste gurin, shkëmbente shpesh mendime me zbatuesit e projektit. Zbatuesi nga ana e tij, marrëdhëniet i kishte me realizuesin.

Zyrtarisht, Muzeu Kombëtar “Gjergj Kastrioti Skënderbeu” mban firmën e arkitektes Pranvera Hoxha dhe të Pirro Vasos. Emri i këtij të fundit, nuk kishte pse të lakohej kaq shumë. Fundja, asokohe, të gjithë përmendnin vetëm Pranverën. Në fund të viteve ’70-të, e bija e Enver Hoxhës, po i dhuronte vendit një vepër të madhe. Por cila është e vërteta e këtij muzeu? Me aq sa kujton, Kurt Murati, ai që e ka bërë me dorën e tij muzeun, na tregon…:

Kush e ka bërë projektin e Muzeut të Skënderbeut nw Krujë?

Përveç rëndësisë që ka ai muze, si ndër pak më të rëndësishmit në Shqipëri, në kohën që nisi ndërtimi, u bë dyfish i rëndësishëm për shkak të emrit të arkitektes, asaj që bëri planin e parë të Muzeut, Pranvera Hoxha.

Pse planin e parë, pati të dytë?

Në letra jo, d.m.th., zyrtarisht jo, që të dihej nga të tjerët.

Çfarë duhet të dinin të tjerët?

Që pavarësisht të gjithave, vlerave të arkitektes e të tjera, atë muze e ka bërë zbatuesi i planit. Arkitekti Robert Kote, që si edhe unë ishim me “njollë” në biografi, thuajse e ka ribërë projektin e parë. Natyrisht këto gjëra nuk thuheshin lart e poshtë, askush nuk merrte vesh se ç’bëhej, por ata që kishin parë planin e parë të punës, e kishin shumë të thjeshtë më pas të bënin ndryshimin.

Ishte një projekt i ngjashëm me bunkerin, por asgjë nuk u bë nga ajo, u tjetërsua e mori pamjen që mund të shihni sot. Memorie.al

Continue Reading
Advertisement

TRENDING